vineri, 21 martie 2008

Impresii de calatorie, Hanovra, Germania

Pisoiul a fost trimis pachet in Germania, la Hanovra, in interes de serviciu.
Plecarea s-a facut dimineata devreme, sculat pe la 4 dimineata ca sa mearga cu taxiul la aeroport. Cu bagajelul facut din weekend s-a urcat in taxi si dus a fost. La aeroport a facut check in frumos, si-a lasat valiza la cala, doar 12.5 kile. Pe la detectorul de metale a trecut usor, vedeti ca laptop-ul se pune separat si nu ai voie cu lichide mai mult de 100ml. De asemenea e o idee buna sa ai la indemana biletele de avion si buletinul sau pasaportul. Pentru ca Hanovra este parte din UE, pisoietele nu a avut nevoie decat sa arate cartea de identitate ca sa treaca de vama.
Nu puneti botul la preturile din duty free, sunt o bataie de joc. Camasi Bigotti la 46 de euro in duty free cand ele la magazinul Bigotti de pe Victoriei sunt sub 40 de euro cu tot cu TVA?! Duty free inseamna in traducere adaosuri mai mari, nu taxe mai putine.
De zburat l-au zburat pe pisoi cu Lufthansa, cu un Airbus A320, cam uzat. Cu ocazia asta pisoiul a zburat prima oara in realitate, i-a cam ramas stomacul pisoiului la sol. Zborul pana la Munchen a fost destul de placut, i-au dat si un sandwich la care sa rontaie, un suc. Stewardesele cam urate, ca sa se obisnuiasca deja cu nemtoaicele. Daca la decolare a fost ultimul in aer, la aterizare a fost primul pe pamant pentru ca a avut locul in coada, unde mirosea a kerosen. La Munchen vreme urata, ploaie si asteptare dupa avionul care sa il duca la Hanovra. Frecat menta vreo 45 de minute, admirat nemtoaice urate si imbarcare pe cursa interna. L-a cam ajuns somnicul si a incercat sa doarma dar nu prea a reusit, pilotul pe cursa interna a fost mult mai slab decat cel de pe cursa internationala, iar la aterizare l-a zdruncinat de parca era in cabina de la Busteni cand coboara de la Babele. Nu ca ar fi fost singurul, cat a fost in Germania pisoiul a tot vazut articole despre un avion Lufthansa tot Airbus A320 care aproape a dat cu aripa stanga de sol la aterizare.
Iata-l deci pe pisoiete ajuns la Hanovra, intreg si intr-o bucata. Taximestrul un iranian care l-a dus la hotel in 20 de minute si cu peste 140 la ora, in Germania cred ca e interzis sa mergi cu sub 120 pe autostrada. Cazare, camera, lasat bagajele, mers in oras la mancare ca se facuse ora mesei. Si dupa zgaltaitul din avion chiar ii era foame. Burger King a fost locul unde s-a desfasurat actiunea de asalt asupra celui mai mare hamburger pe care il au ei plus o salata. Diferenta fata de McDonalds? Cand mancarea se raceste, tot are gust bun, iar carnea de vita chiar avea gust de carne de vita, aproape ca aia gatita acasa.
Intrucat targul CeBit nu era deschis s-a procedat la examinarea magazinelor care chiar erau deschise :D: Kaufhoh, Karstadt, Saturn... Unde s-a lasat cu shopping spree! Foarte important sa faci cumparaturile inainte sa inceapa targul, pentru ca dupa ce incepe nemtii astia sunt tare smecheri si baga preturi mai mari ca sa mai ia ceva profit de la straini :)). Doua perechi de pantofi Dockers pentru pisoiete si alte cadouri pentru rude, chiar a incercat sa omoare cu totul cardul ING dar nu a reusit decat sa-l termine de vreo 200 de euro. Iarasi mare atentie, desi Visa Electron este acceptat in strainatate, nu toate magazinele lucreaza cu Visa, asa ca la Saturn de exemplu a trebuit sa presteze plata in Euro bani gheata. Restul ti se da la centima, bacsis nu se lasa decat la taxi, la bar si daca le lasi ceva de genul 1-2 euro sunt foarte fericiti chiar daca nu reprezinta nici 3% din valoarea platii. Au si ei niste Mega Image, care le gasesti peste tot, ca ciupercile dupa ploaie, Rossman se numesc. Cele mai ieftine magazine ale lor, dar trebuie sa inveti ca ei pun preturile altfel decat la noi, pretul fiecarui produs este deasupra produsului nu sub el cum e la noi. Iarasi trebui sa fii atent ca mai exista si alte lanturi de magazine, si intre ele concurenta este mare, acelasi produs poate fi la Rossman 3.20Euro iar la concurenta 2.70Euro, si banii se aduna. Apa minerala va spun de acum ca este infecta, gust de canal. In schimb Sprite-ul este mult mai bun, mai putin acidulat si o idee mai dulce decat la noi mi s-a parut mie, si a fost foarte bun.
Seara tot in oras am mancat de-am spart, portiile sunt mari, sa simti pe ce ai dat ~3Euro. Bautura evident e scumpa, pe ea sunt taxe si adaosuri mari, dar pe mancare in restaurant mananci de nu mai poti sa misti cu 3Euro in medie.
E plin de magazine, usa in usa, echivalentul Unirii la ei sau al Cocorului inseamna de vreo 5x mai multe magazine. La haine preturile sunt cam pe la 50 de Euro indiferent de articol: camasi, bluze, lenjerie, pantaloni, doar pentru pantofi mi s-a parut un pret foarte bun. Mi-am luat 2 perechi de Dockers, erau si la reducere. Nu am mai intalnit pantofi pe care sa ii pot purta din momentul in care i-am luat, fara sa ma bata, fara sa ma roada, venind perfect.
Prin magazinele de electronice GPS-urile erau la mare moda, laptop-urile si mai multe, LCD-uri erau si ele bine reprezentate. Insa sisteme desktop doar cateva, placi de baza deloc iar placi video mai mult vechituri si doar un model sau doua de 8800GT. Multe aparate foto, firme diverse, modelele mai vechi la preturi foarte bune si bagate in promotii, in schimb modelele proaspat lansate aveau niste preturi serios mai mari decat in Romania. Iar cardurile de memorie costau astronomic de mult iar oferta era limitata la Panasonic, Sony si cam atat. Dar eu nu am fost decat intr-un singur magazin de electronice.
De remarcat ca masinile pe strada erau modele vechi, din anii 90. Multe masini germane, frantuzesti destule, italiene nu cred ca am vazut. In schimb am vazut Loganuri. Pentru asta e semn de saracie. Pe langa asta, blocurile foarte bine intretinute, dar vechi. Tramvaiul care servea si drept metrou, la fel. Fara cladiri sau constructii noi, in schimb totul foarte bine mentinut.
Nemtii au invatat de saracie sa inteleaga si chiar sa raspunda si la alte limbi decat germana. Toti se plang ca in ultimii 10 ani e din ce in ce mai rau. Sunt o natie de handicapati, pe unde mergeam era cel putin unul in carucior sau in carje, cei in carucior cu cineva dupa ei. Ce m-a uimit este ca multi dintre handicapati erau tineri, singura nemtoaica draguta pe care am vazut-o era o blonda frumusica si care mergea cu curaj in carje. Asta desi cea mai mare parte din cei vazuti pe strada erau batrani, peste 50 de ani. Foarte putini tineri, si mai putine cupluri de tineri la plimbare pe strada.
Inapoi la hotel, care pentru CeBit este foarte ok. Era aproape de linia de tramvai/metrou, care la ei este comuna si venirile in statie sunt la 2 minute. Doar cand e greva vin la 7 minute. Hotelul curatel, ingrijit, wireless in camera, mic dejun consistent si bun. Wireless cam pica, ca era cu stick USB, unul cam anemic si ca toate chestiile nemtesti se numea Fritz!WLAN :))
Ce-am vazut la targ alta data, deja e prea lung.

1. Cand ai timp, intreaba si tu in jur care este diferenta intre visa electron si visa credit card.